Friday, July 12, 2024

Gagal di Sg Bakap hantui Speaker isytihar 6 parlimen kosong

harakahdaily.com
July 12, 2024
Ahmad Fadhli Shaari

KOTA BHARU: Kegagalan Pakatan Harapan (PH) merampas Sungai Bakap pada Pilihan Raya Kecil (PRK) baru-baru ini menghantui kerajaan Madani untuk mengisytiharkan enam kerusi parlimen kosong.

Kerusi parlimen terbabit iaitu Gua Musang, Jeli, Bukit Gantang, Tanjung Karang, Labuan dan Kuala Kangsar.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ahmad Fadhli Shaari berkata, keputusan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul mengekalkan enam kerusi bekas Ahli Parlimen Bersatu dianggap ada kaitan kegagalan PH di Sungai Bakap.

Katanya Johari tidak menjejaki apa yang dilakukan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan memutuskan DUN Nenggiri kosong selepas bekas ADUN Nenggiri digugurkan keahlian Bersatu kerana melanggar arahan parti.

“Malang Speaker Dewan Rakyat ‘alih tiang gol’ kerana tidak mahu isytihar kerusi parlimen kosong biarpun berlaku perlanggaran Akta Anti Lompat Parti,” katanya pada kuliah mingguan di Medan Ilmu di sini hari ini.

Menurutnya Bersatu melakukan secara tertib sebelum keahlian enam ahli parlimen dan ADUN digugurkan dengan menghantar notis kepada wakil rakyat terbabit.

Notis terbabit berkaitan menyatakan pendirian sekali lagi sama ada masih memberi sokongan kepada kerajaan Madani atau tidak.

Bagaimanapun, kata beliau ahli parlimen terbabit tidak menjawab notis tersebut menyebabkan keahlian dalam Bersatu digugurkan serta kekosongan kerusi parlimen dilakukan di bawah Perkara 49A Perlembagaan Persekutuan.

“Bukan berkaitan isytihar sebelum itu isytihar sebelum ini, tidak ada kaitan, apabila perlembagaan parti diubah notis sudah dihantar, mereka masih tetap dengan pendirian sokong Perdana Menteri.

“Perkara ini bertentangan dengan perlembagaan parti menyokong pihak lain, maka keahlian mereka terhenti dan mengikut perlembagaan bila keahlian terhenti, kerusi perlu dikosongkan,” katanya. 

HARAKAHDAILY 12/7/2024

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-