Sunday, July 7, 2024

Kalah PRK Sg Bakap, rakyat kurang percaya kerajaan, kata Puad

freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
07 Jul 2024, 12:21 PM

Ahli MKT Umno itu meminta gabungan perpaduan agar tidak memberi sebarang ‘alasan’ pada kala rakyat sedang tidak berpuas hati.

Ahli MKT Umno Puad Zarkashi mengingatkan kerajaan perpaduan agar tidak cepat lupa daratan susulan kemenangan pada PRK Kuala Kubu Baharu Mei lepas. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Kepercayaan rakyat terhadap kerajaan mula merosot seperti yang terlihat menerusi kekalahan gabungan perpaduan pada PRK Sungai Bakap semalam, kata seorang ahli MKT Umno.

Puad Zarkashi berkata, gabungan itu harus menerima kekalahan tersebut tanpa memberikan sebarang ‘alasan dan formula’ kerana rakyat sedang tidak berpuas hati.

“Kejayaan di Kuala Kubu Baharu (KKB) tidak bertahan lama. Beberapa keputusan dan tindak tanduk kerajaan selepas PRK KKB jadi bola tanggung lawan.

“Jangan cepat lupa daratan selepas menang di KKB. Jangan cepat buat kejutan, jangan abaikan kekhuatiran rakyat, gugur saja mereka yang tidak berprestasi,” katanya di Facebook.

Semalam, calon Perikatan Nasional (PN) daripada PAS Abidin Ismail menang pada PRK Sungai Bakap dengan 14,489 undi, memperoleh majoriti 4,267 undi berbanding lawannya, calon PH daripada PKR Joohari Ariffin, yang memperoleh 10,222 undi.

Kerusi Sungai Bakap disandang PKR selama tiga penggal dari 2008 sebelum Pengerusi PAS Nibong Tebal Nor Zamri Latiff menang pada PRN tahun lepas menewaskan Nurhidayah Che Rose (PKR) dengan majoriti 1,563 undi.

Kerusi itu kosong apabila Zamri meninggal dunia pada 24 Mei lepas akibat keradangan dalam perut.

Awal hari ini, Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata, beliau dan gabungan perpaduan menghormati dan menerima kekalahan calon PH pada PRK yang berlangsung semalam itu.

Katanya, kerajaan Madani menginsafi keputusan tersebut dan berazam menggiatkan usaha melaksanakan dasar dan inisiatif yang tepat untuk rakyat.
Rephrase with Ginger (Ctrl+Alt+E)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-