Monday, July 22, 2024

PRK Nenggiri: Umno tak gentar lawan ‘calon matang’ Bersatu

freemalaysiatoday.com
Faiz Zainudin
22 Jul 2024

Mohd Syahbuddin Hashim berkata calon BN Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani mempunyai kelebihan sendiri di sebalik usianya yang masih muda.
Minggu lalu, Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani diumum sebagai calon BN pada PRK DUN Nenggiri. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Seorang pemimpin Umno Gua Musang menegaskan isu calon Perikatan Nasional (PN) yang dikatakan ‘lebih matang’ tidak menggentarkan Barisan Nasional (BN) dalam misi merampas kerusi Nenggiri pada PRK, bulan depan.

Mengulas kenyataan pemimpin PAS Annuar Musa itu, Timbalan Ketua Umno Gua Musang Mohd Syahbuddin Hashim berkata calon BN Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani mempunyai kelebihan sendiri walaupun berusia 38 tahun seperti dikenali ramai dan pernah menabur bakti.

Menurutnya, Mohd Azmawi yang juga ketua pemuda Umno Gua Musang pernah berkhidmat kepada penduduk apabila bertugas sebagai pegawai kepada bekas Adun Ab Aziz Yusoff.

Nak tahu calon mana lebih matang, kita serah kepada pengundi menilai, kata Adun Galas itu kepada FMT.

Sabtu lalu, Annuar yang juga bekas pemimpin Umno berkata calon PN bakal diumumkan komponen itu untuk mengekalkan kerusi DUN Nenggiri dijangka ‘lebih matang’ berbanding Mohd Azmawi.

PN yang diwakili Bersatu dikatakan sedang mempertimbangkan dua nama iaitu bekas ketua Pemuda Umno Gua Musang Sheikh Razali Hamad atau pegawai kerajaan Kelantan di Dabong Sun Najaman Muhamad untuk diletak sebagai calon pada pilihan raya 17 Ogos itu.

Sementara itu, Mohd Syahbuddin yang juga ketua pembangkang DUN Kelantan berkata naratif lawan kononnnya mengundi BN diibaratkan menyokong DAP hanya akan menyemai kebencian.

Kenapa perlu guna DAP menyemai kebencian, katanya.

PRK Nenggiri diadakan selepas DUN Kelantan pada 19 Jun lalu mengisytiharkan kerusi itu kosong apabila dimaklumkan Mohd Azizi Abu Naim bukan lagi ahli Bersatu.

Keahlian Azizi yang juga Ahli Parlimen Gua Musang dihentikan selepas beliau gagal mengisytiharkan kesetiaannya kepada parti dan menunjukkan sokongan kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan hari penamaan calon pada 3 Ogos dan undi awal 13 Ogos.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-