Tuesday, July 23, 2024

Tukar imej untuk dapat sokongan semua rakyat, PAS diberitahu

freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
23 Jul 2024,

Bekas menteri undang-undang, Zaid Ibrahim berkata PAS perlu tunjuk ia boleh tawar suatu sistem Islamik yang jamin kesamarataan.
Bekas menteri Zaid Ibrahim berkata PAS ketika ini tidak menunjukkan minat untuk mendapatkan sokongan bukan Islam dalam menangani isu-isu kontemporari. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Bekas menteri undang-undang mencabar PAS untuk mengubah imej parti dengan menawarkan ‘naratif dasar yang boleh dipercayai dan substantif’ untuk mendapatkan sokongan daripada semua rakyat.

Dalam satu catatan di X, Zaid Ibrahim berkata PAS mempunyai potensi untuk memimpin negara tetapi mesti mendapatkan sokongan daripada semua segmen masyarakat untuk dapat kuasa.

Pada masa ini, PAS tidak menunjukkan minat untuk mendapatkan sokongan bukan Islam dalam menangani isu-isu kontemporari, katanya, sambil menambah parti itu masih menyebabkan ramai orang ketakutan tentang cara mereka akan mentadbir negara.

Zaid berkata PAS harus mempertimbangkan untuk membentuk pakatan yang serius dengan parti bukan Melayu, seperti MCA.

PAS ada orang Melayu bersama, parti itu hanya perlu mengisytiharkan satu sistem Islamik yang menjamin kesamarataan untuk semua.

Zaid berkata semua rakyat akan mengikut kumpulan Melayu yang boleh dipercayai dan ikhlas yang bersungguh-sungguh berusaha menghapuskan semua bentuk diskriminasi.

Bagaimanapun, katanya, PAS perlu mengubah profil dan kelakuannya dengan menghormati hak dan adat bukan Melayu. Tambahnya, PAS juga mesti meninggalkan obsesi yang melarang segala yang mereka tidak setuju.

Wujudkan masyarakat yang lebih baik dan lemah lembut. Tawarkan sokongan dan bantuan kepada semua peringkat masyarakat – terutamanya segmen yang lebih miskin, kata Zaid.

Beliau juga menyeru PAS mempromosikan keadilan Islam sebenar dengan menghentikan layanan istimewa yang dinikmati oleh segmen tertentu dalam masyarakat.

“Rakyat sudah letih dengan diskriminasi, hegemoni, dan kelas yang berbeza menerima layanan yang berbeza daripada mereka yang berkuasa.

Sampaikan kepada rakyat mesej yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad untuk umat manusia. Bolehkah PAS menjalankan misi ini?

Sebuah parti politik mesti mempunyai rancangan untuk mengubah sistem politik, ekonomi, dan keadilan. Ia tidak boleh menjadi parti yang menjanjikan syurga tetapi kekurangan dalam hal lain.

Pada PRU15, PAS merekodkan pencapaian terbaik apabila memenangi 43 kerusi Parlimen, terutama di kawasan yang majoriti Melayu.

PAS, Bersatu (dengan 25 kerusi) dan Muda (1 kerusi) kini membentuk blok pembangkang di Dewan Rakyat, manakala kerajaan dibentuk oleh gabungan Pakatan Harapan, Barisan Nasional dan parti-parti Malaysia Timur mengawal 153 kerusi.

PAS pernah berkuasa di persekutuan apabila Perikatan Nasional memimpin kerajaan dari Mac 2020 hingga Ogos 2021.

Pada Okt tahun lalu, Presiden Abdul Hadi Awang berkata PAS mesti berusaha untuk memenangi pengundi bukan Melayu dan bukan Islam dalam PRU16 selepas memperoleh sokongan majoriti Melayu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-