Saturday, August 10, 2024

Gelar DAP ‘kafir harbi’, sayap Pemuda lapor polis

freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
-10 Aug 2024

Ketua Pemuda DAP Gua Musang gesa polis siasat kenyataan tersebut di bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan.
Ketua Pemuda DAP Gua Musang Nor Amin Shafiq Ismail (memegang laporan polis) di IPD Gua Musang hari ini. (Gambar Facebook)

PETALING JAYA: DAP Gua Musang membuat laporan polis berhubung kenyataan menggelar parti itu ‘kafir harbi’, dalam suatu ceramah sempena PRK Nenggiri baru-baru ini.

Ketua Pemuda Nor Amin Shafiq Ismail menggesa polis menyiasat kenyataan tersebut di bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan berkaitan kesalahan menyebabkan ketidakharmonian, perpecahan, atau permusuhan atas alasan agama.

Laporan polis itu berdasarkan suatu video memaparkan seorang individu menggelar DAP ‘kafir harbi’, yang tular di media sosial.

Amin menyifatkan kenyataan itu berbahaya, dan tindakan itu boleh merosakkan perpaduan dan mengancam keharmonian.

“Ia menggunakan agama sebagai alat politik, sesuatu yang dilarang dan tidak boleh diterima dalam masyarakat kita yang majmuk.

Kenyataan ini juga berpotensi menimbulkan ketegangan dan perpecahan dalam kalangan rakyat Malaysia yang berlainan agama dan bangsa, katanya dalam kenyataan, selepas laporan dibuat di IPD Gua Musang.

Amin menyeru pimpinan anak muda pelbagai parti untuk turut mengecam kenyataan itu dan membuat laporan polis agar tindakan undang-undang dapat diambil.

Semalam, beberapa pemimpin Melayu DAP menuntut permohonan maaf susulan video tular memaparkan seorang individu menggelar parti itu ‘kafir harbi’ dalam sebuah ceramah sempena PRK Nenggiri pada Khamis lalu.

Perikatan Nasional kemudian merehatkan seorang ahlinya daripada kempen PRK Nenggiri selama tiga hari, bagi memastikan keadaan kembali tenang susulan kontroversi itu.

Terdahulu, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkata melabelkan seseorang warganegara dengan gelaran ‘kafir harbi’ akan membawa implikasi buruk dan dahsyat.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-