Sunday, September 22, 2024

Cabul kedaulatan negara dengan hanya RM200

bharian.com.my
Oleh Ilah Hafiz Aziz 
illahhafiz.abdulaziz@bh.com.my
- September 22, 2024 @ 12:51pm
Foto hiasan - FAIL NSTP

KUALA LUMPUR: Dengan bermodalkan serendah RM200, sindiket penyeludupan migran dikesan boleh 'membeli' penguat kuasa korup di pintu masuk utama negara untuk bersubahat mencabuli kedaulatan negara.

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki, berkata ribuan warga asing dari pelbagai negara seperti Myanmar, Bangladesh, Indonesia, India, Pakistan, dan Nepal mudah dibawa masuk kerana ada anggota pihak berkuasa mengabaikan tanggungjawab pemeriksaan ketat di pintu masuk negara.

Pembongkaran SPRM baru-baru ini membawa kepada penahanan 37 pegawai agensi penguat kuasa kerana disyaki bersekongkol dengan sindiket.

"SPRM turut menahan 12 orang membabitkan sembilan lelaki dan tiga wanita berusia lingkungan 20 hingga 50-an menerusi 'Op Pump' di sekitar Lembah Klang, Pulau Pinang dan Kelantan," katanya.

Semalam, seorang individu disyaki dalang utama bersekongkol dengan sindiket 'counter setting' dilaporkan ditahan di Negeri Sembilan.

Difahamkan, bayaran kepada penguat kuasa untuk seorang warga asing adalah di antara RM200 hingga RM2,500 seorang.

Mengikut laporan sebelum ini, warga Bangladesh dikatakan perlu membayar RM2,500, Myanmar (RM1,500), Pakistan (RM1,300), Yemen (RM1,000), India (RM800), Uzbekistan (RM500), China (RM350), Vietnam (RM350) dan Indonesia (RM300).

Berikut jejak terperinci pergerakan sindiket 'counter setting':

* Ejen dan sindiket mempromosi pakej masuk ke Malaysia menerusi Facebook, Telegram dan aplikasi media sosial lain.

* Ejen menghubungi pegawai imigresen menerusi WhatsApp untuk mendapatkan tarikh sesuai kumpulan warga asing masuk ke Malaysia

* Pegawai Imigresen memberi 'lampu hijau' jika tarikh berkenaan sesuai

* Ejen/sindiket memberi butiran pasport dan gambar kumpulan warga asing yang akan tiba menerusi WhatsApp kepada pegawai Imigresen

- Pegawai Imigresen akan memberikan maklumat nombor 'kaunter khas' yang yang perlu dituju oleh kumpulan warga asing yang tiba untuk pelepasan masuk ke Malaysia.

- Sebaik melepasi kaunter, ejen/sindiket akan membawa warga asing ke destinasi tujuan mereka.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-