Monday, September 30, 2024

Pergantungan berterusan kepada bantuan kerajaan perlu ditangani - PM

bharian.com.my
Oleh Mohd Nasaruddin Parzi 
- September 30, 2024 
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berucap ketika Majlis Peluncuran Simposium Kebangsaan 2024: Menoktah Kemiskinan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya. - NSTP/MOHAMAD SHAHRIL BADRI SAALI

PUTRAJAYA:
Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, sindrom kebergantungan berterusan dalam kalangan golongan rentan terhadap bantuan kerajaan perlu ditangani sebaik mungkin dan tidak wajar dibiarkan berterusan.

Perdana Menteri berkata, kebergantungan berterusan bukan penyelesaian mutlak khususnya dalam memerdekakan ekonomi mereka daripada kelompok miskin tegar.

"Kadang-kadang pelaksanaan dasar itu baik, kita bantu, tapi ia tidak membantu memerdekakan mereka (daripada miskin tegar) dalam ekonomi.

"Bantu sekadar hidup kemudian kekal bergantung kepada penguasa," katanya.

Beliau berkata demikian berucap pada Majlis Peluncuran Simposium Kebangsaan Menoktah Kemiskinan 2024 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), hari ini.

Hadir sama, Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli.

Dengan segala bentuk sokongan diberikan dan dana disalur kerajaan, Anwar berkata, tiada alasan untuk negara menyelesaikan masalah miskin tegar dalam tempoh singkat.

*Berita lanjut menyusul*

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-