Thursday, September 12, 2024

Umno dulu dominan, kini tunduk kepada PKR-DAP – Tun M

harakahdaily.net
September 12, 2024
Mahathir Mohamad

KUALA LUMPUR: Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad (Tun M), telah mengeluarkan kenyataan keras terbaharu terhadap integriti Umno sebagai parti yang pernah gah suatu ketika dahulu.

Beliau menyatakan bahawa Umno, yang dulunya dominan dengan jumlah wakil rakyat terbanyak, kini telah merosot menjadi parti kecil dalam Pakatan Harapan (PH), terpaksa tunduk dan menyokong DAP serta Parti Keadilan Rakyat (PKR).

“Tiga suku dari ahli Umno dan penyokong sudah tolak Umno. Yang tinggal hanya wakil rakyat dan penyokong yang mengikut arahan (Presiden Umno, Dato’ Seri Dr. Ahmad) Zahid (Hamidi) supaya undi DAP,” katanya dalam satu kenyataan di media sosial milik, hari ini.

Dalam pada itu, beliau mengkritik Umno yang dulunya menolak Pengerusi Pakatan Harapan, Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan DAP tetapi kini menjadi ‘alat’ kepada kepada kedua-duanya.

Beliau juga menyebut bahawa matlamat Umno kini hanyalah untuk melindungi Zahid Hamidi daripada hukuman rasuah dan penyelewengan wang, dan bukan lagi untuk memperjuangkan bangsa, negara, dan agama.

“Parti yang menggagalkan Malayan Union British, memerdekakan negara dan membangunnya sehingga dikenali sebagai Harimau Asia, sudah jadi pengikut buntut PKR/DAP dan alat Zahid Hamidi,” katanya. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-