Wednesday, August 3, 2016

Mesyuarat MT Umno tak bincang MO1, kata Bung

Kow Gah Chie
Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Bung Moktar Radin mengakui parti itu membincangkan isu saman sivil Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat ke atas 1MDB namun tidak menyentuh mengenai Malaysian Official 1 sekalipun ia disebut 36 kali dalam dokumen guaman itu.

"Kami tidak bincang kerana tiada yang tahu siapa itu MO1," katanya kepada Malaysiakini melalui temu bual telefon.

Ini di sebalik kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang mempengerusikan mesyuarat itu pada 29 Julai lalu yang berkata majlis tertinggi mengambil maklum mengenai kewujudan seseorang dikenali sebagai Malaysian Official 1 dalam dokumen itu.

"Kami maklum perkara itu dan ia telah jelaskan kepada orang ramai," kata Najib.

Mengulas lanjut, Bung berkata DOJ tidak menamakan individu itu, justeru adalah sukar untuk meramalkan identitinya.

Beliau diminta mengulas sama pemimpin seperti Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar ada membangkitkan isu-isu berkaitan dengan MO1, yang sesetengah pihak percaya adalah Najib sendiri.

"Ya, mereka (orang ramai) boleh tuduh Najib, tetapi oleh kerana namanya tidak ada, MO1 ini boleh jadi siapa-siapa sahaja, boleh jadi kamu, boleh jadi saya... Boleh jadi (MO1) bukan sesiapa pun," katanya.

"Najib orang baik, saya suka dia dan saya akan sokongnya," katanya.

"Ini bukan satu isu. Ia bukan masalah besar," katanya.

Menurut Bung, saman DOJ disentuh secara ringkas pada mesyuarat majlis tertinggi, tetapi tidak dibincangkan secara panjang lebar.

Katanya, Umno memutuskan mereka yang dinamakan dalam saman berkenaan harus membersihkan nama mereka melalui mahkamah di Amerika.

Individu berkenaan termasuk tiga pegawai 1MDB yang tidak dinamakan, hartawan kelahiran Pulau Pinang Low Taek Jho dan anak tiri Najib, Riza Aziz.

Turut disebut Malaysian Official 1 yang tidak didedahkan identitinya, namun dikaitkan secara meluas dengan Najib.

Ini berdasarkan huraian mengenai Malaysian Official 1, hubungan kekeluargaan dengan Riza dan pembabitannya dalam skandal 1MDB.

Malaysian Official 1 didakwa akhirnya menerima AS$731 juta dana 1MDB.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-