Saturday, July 7, 2018

Zam saran Mujahid tutup sekolah tahfiz


Menteri di Jabatan Perdana Menteri (hal ehwal agama) yang baru Datuk Mujahid Yusof Rawa diminta menutup sekolah tahfiz sebagai usaha membawa keluar umat Islam daripada "amalam agama jumud".

Menulis di blog, bekas menteri Umno Tan Sri Zainuddin Maidin menyarankan Mujahid berbuat demikian selepas memuji Mujahid yang berkata parti yang menggunakan agama dan kaum sudah tidak lagi relevan.

"Pandangan agama yang progresif seumpama inilah yang menampakkan kepimpinan berharapan untuk membawa keluar umat Islam Malaysia daripada amalan agama jumud yang dipromo oleh PAS sekian lama dan dengan sokongan orang-orang agama yang tidak mendapat pendedahan.

"Saya harap Mujahid akan dapat memainkan peranan berani dan tegas untuk membawa umat Islam negara ini kepada realiti dan keperluan kepada sikap dinamik dan menolak kearaban sebagai keislaman.

"Pertama sekali langkah mesti diambil untuk menutup semua sekolah tahfiz di negara ini yang tidak memberikan harapan masa depan kepada generasi baru Islam," tulis beliau yang dikenali sebagai Zam dalam blognya.

'Berfoya-foya di Taiwan'

Selain berkata sunnah Nabi SAW telah dimodenkan menjadi komersialisme, Zam turut menegur Umno yang mempertahankan anak bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang dilaporkan dilihat di Taiwan bersama aktres negara itu.

"Sunnah Nabi tidak ada lagi dalam jubah yang telah pun dimodenkan olehcommercialism.

"Dalam pada itu jangan lupa bahawa penyokong-penyokong Najib atas nama Pemantau Malaysia Baru yang mempertahankan anak pembesar negara minum arak dan berfoya-foya di Taiwan sebagai hak individu juga tidak relevan dengan negara ini," katanya.

Apple Daily, sebuah akhbar Taiwan mendakwa Nazifuddin Mohd Najib bersama Celia Zhang pada Khamis tengahari, sehari selepas bapanya didakwa di mahkamah.

Pada perhimpunan menyokong Najib malam tadi, kumpulan pro-Umno, Pemantau Malaysia Baru mempertahankan tindakan Nazifuddin berkata menjadi hak beliau berbuat sesuais seleranya sebagai warga negara.

Mengulas lanjut, Zam berkata kumpulan berkenaan tidak relevan dengan nilai Malaysia.

"Pemantau ini wajib diharamkan kerana tidak relevan dengan nilai Malaysia yang mahu membina agama sebagai disiplin murni rakyat.

"Memantau yang haram dan menghukum halal adalah menyesatkan. Pemantai ini cuma relevan dengan Umno sahaja," tulis beliau lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-