Sunday, August 26, 2018

Anwar tiada hasrat hukum hakim, tapi mahu Shafee diadili

Geraldine Tong | Diterbitkan 26 Ogs 2018, 7:04 petang


Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak akan membawa hakim yang pernah menghukumnya ke penjara dibawa ke muka pengadilan, tetapi mahu dakwaan ketidakadilan dalam kes Liwat II ditangani.

Beliau mengulas gesaan peguam SN Nair agar diadakan inkuiri terhadap tiga sabitan terhadap Anwar sebelum ini - satu untuk salah guna kuasa dan dua untuk liwat.

Nair berkata, oleh kerana Anwar menerima pengampunan Yang di-Pertuan Agong atas sebab ketidakadilan ketara (miscarriage of justice), para hakim yang menjatuhkan hukuman terhadapnya bersalah kerana tidak memberikan keadilan berdasarkan undang-undang, serta gagal mematuhi ikrar kehakiman.

Bercakap dengan pemberita hari ini, Anwar berkata beliau lebih berminat untuk memperbetul ketidakadilan, antaranya dakwaan bahawa pendakwa dalam kes itu Tan Sri Shafee Abdullah menerima RM9.5 juta daripada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Kami sudah buat permohonan di mahkamah berhubung isu Shafee menerima RM9.5 juta.

"Ia menjejaskan kes, dan melaluinya kami akan membangkitkan kes berkenaan keputusan semberono Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.

"Dan saya fikir jika masih ada rasa (sense) keadilan dan keperluan memperbetul perkara yang salah, ketua kehakiman sekarang perlu mengambil tindakan sepatutnya dengan segera," katanya.

Beliau ditemui dalam majlis pelancaran buku Anwar Returns: The Final Twist di Kuala Lumpur hari ini.

Dalam kes Liwat II, ketika pendakwaan terhadap Anwar di Mahkamah Rayuan, kerajaan mengambil langkah di luar kebiasaan dengan mengambil peguam iaitu Shafee seabgai pendakwa utama, bukannya pendakwa raya kerajaan.

Anwar sebelum ini membuat permohonan untuk mengetepikan sabitan kes Liwat II atas dakwaan ketidakadilan ekoran Shafee yang dikatakan menerima RM9.5 juta.

Pendengaran bagi permohonan itu dijadual pada 14 September nanti.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-