Sunday, October 7, 2018

ANWAR PERSENDA INSTITUSI DIRAJA – HADI

By watan 
on October 7, 2018


PAS menyifatkan keputusan Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson sebagai menghina dan mempersenda institusi diraja yang memberi pengampunan terhadapnya.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata ini kerana pengampunan yang diterima Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) itu tidak melayakkannya untuk bertanding dalam PRK.

“Jangan salah guna kuasa Raja, jangan seret istana dalam politik, calon PH hilang kelayakan untuk bertanding.

“Sepatutnya Tuanku tidak diseret kerana ia boleh mencatatkan sistem…,” katanya ketika sidang media di markaz PAS di Port Dickson, petang Ahad.

Hadir sama Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, Nain Presiden PAS, Datuk Iskandar Samad dan calon PAS bagi PRK Port Dickson, Leftenan Kolonel (B) Mohd Nazari Mokhtar .

Sementara itu, Takiyuddin menegaskan berdasarkan peruntukan undang-undang Anwar yang mendapat ‘full pardon’ tidak layak bertanding melainkan beliau mendapat ‘free pardon’.

Malah, Bekas Ketua Hakim Negara yang cukup dikagumi, Tun Abdul Hamid Mohamad sendiri pernah menjelaskan perkara itu.

Takiyuddin turut memetik kenyataan Abdul Hamid yang berbunyi: “Mereka yang mendapat ‘full pardon’ walaupun duduk di luar penjara, tetapi tidak layak bertanding berbanding yang mendapat ‘free pardon’ tetap layak bertanding walaupun dalam penjara”.

Oleh itu katanya, PAS menggesa mahkamah menyegerakan semakan mahkamah berhubung kelayakan Anwar yang dikemukan oleh seorang pengundi.

Wartawan Watan-Online

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-