Monday, February 6, 2023

Khairy pulang kepada UMNO jika pemimpin bertukar, bukan lagi Zahid

agendaily.com
06/02/2023
Bekas Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin hanya akan pulang kepada UMNO sekiranya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bukan lagi presiden parti.

Bekas Ahli Parlimen Rembau yang dipecat oleh Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Khairy Jamaluddin hanya akan pulang ke pangkuan parti itu apabila Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak lagi menjadi presiden.

“Saya masih mencari jalan pulang (kepada UMNO),” katanya sambil menjelaskan kepulangan beliau ke pangkuan UMNO mestilah di bawah kepemimpinan baharu.

Dalam satu perjumpaan bersama media di Concorde Club, di Kuala Lumpur, hari ini (6 Februari 2023), Khairy yang juga bekas Ketua Pemuda UMNO berkata sebelum pemilihan parti 2018 beliau ditawarkan jawatan Timbalan Presiden oleh Zahid.

“Sebelum pemilihan UMNO pada 2018, saya pernah berjumpa dengan Zahid, ketika itu beliau menawarkan jawatan Timbalan Presiden kepada saya, namun saya menolaknya,” katanya.

Khairy berkata, sejak 2018 beberapa siri perjumpaan diadakan untuk menawarkan beliau jawatan di dalam UMNO namun beliau menolaknya.

“Sejak 2018, saya secara konsisten menyuarakan UMNO perlu perubahan dalam kepimpinan, semua pemimpin UMNO yang berada dalam jawatan sejak 2018 tidak boleh memegang jawatan itu lagi,” katanya menurut BH.

Sehubungan itu Khairy berkata, beliau mungkin perlu menunggu lama untuk peluang kembali kepada UMNO.

Sementara itu, beliau berkata, selain tawaran beberapa jawatan korporat dan penyelidikan, beliau tidak menolak kemungkinan untuk kembali ke arena politik negara.

“Saya ada pengalaman selama tiga penggal sebagai ahli Parlimen, memegang jawatan menteri di tiga kementerian, menambah pengalaman di peringkat negeri adalah langkah paling sesuai,” katanya.

Beliau berkata, beliau berminat dengan perkembangan politik di Selangor dan tidak menolak bertanding dalam pilihan raya negeri (PRN) akan datang.

Khairy yang juga bekas Menteri Kesihatan, berkata jika beliau membuat keputusan untuk kembali ke arena politik, beliau akan mulakan di Selangor.

Beliau menyifatkan, kempennya di Sungai Buloh pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) sangat baik walaupun tidak memenangi kerusi Parlimen itu.

“Jika saya mahu sertai politik semula, saya akan bertanding dalam PRN di Selangor, namun saya belum memilih platform atau parti yang sesuai untuk disertai,” katanya

Khairy mengakui telah mengadakan perjumpaan dengan pemimpin pelbagai parti politik dan antara yang dibincangkan adalah posisi beliau di sana.

Bagaimanapun, Khairy menjangkakan PRN Selangor amat sengit kerana negeri itu kubu kuat Pakatan Harapan (PH), namun pada PRU-15 lalu, Perikatan Nasional (PN) sudah mula bertapak.

“Walau apa pun pilihan saya, persaingan di sana (Selangor) amat sengit,” katanya.

Ditanya sama ada beliau mungkin menubuhkan parti politik baharu, Khairy menyifatkan arena politik negara sudah terlalu padat.

“Walaupun ada cadangan, …mungkin tidak kerana arena politik negara kita sudah terlalu padat untuk saya menubuhkan sebuah parti baharu,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-