Monday, December 4, 2023

Badan Peguam fail semakan kehakiman cabar DNAA Zahid

malaysiakini.com
Diterbitkan: Dec 4, 2023

Badan Peguam Malaysia telah memulakan cabaran undang-undang terhadap keputusan Peguam Negara untuk mendapatkan pembebasan tanpa pelepasan (DNAA) kepada Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi berhubung 47 pertuduhan rasuah.

Badan berkanun profesion undang-undang itu mengumumkan pemfailan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, menerusi kenyataan media yang disiarkan di portal web rasminya petang ini.

Badan Peguam berkata bahawa ia cuba mencabar keputusan Peguam Negara untuk mendapatkan DNAA pada 4 Sept (yang dibenarkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur) sebagai sebahagian daripada kewajipan berkanunnya untuk menegakkan keadilan, dan tidak dipengaruhi oleh rasa takut atau pilih kasih.

“Tidak boleh dipertikaikan bahawa perbicaraan Zahid Hamidi bermula lebih empat tahun lalu pada 18 Nov 2019, di mana kes wujud prima facie — dengan 77 hari perbicaraan telah dijalankan, saksi ke-15 Zahid Hamidi memberi keterangan, dan perkara itu berada di dalam di peringkat pembelaan pada 4 September 2023 — apabila dakwaan dibuat oleh Peguam Negara bahawa siasatan lanjut oleh SPRM diperlukan berdasarkan beberapa representasi yang dibuat oleh Zahid Hamidi pada Disember 2022, tiga tahun selepas kes itu bermula.

“Badan Peguam Malaysia berpandangan bahawa kuasa budi bicara Peguam Negara di bawah Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan adalah tidak mutlak dan harus dihadkan dalam skop dan hadnya, dilaksanakan dengan cara yang wajar seperti yang ditentukan oleh mahkamah di bawah kuasa penyemakan dan bidang kuasa yang wujud mengikut undang-undang,” kata Badan Peguam.

Menerusi kenyataan media itu, Presiden Badan Peguam Malaysia Karen Cheah berkata kes Zahid mempunyai kepentingan negara dan awam kerana ia melibatkan tuduhan serius berhubung pecah amanah jenayah, rasuah dan pengubahan wang haram terhadap individu yang berkuasa semasa pertuduhan.

Dia berkata semakan kehakiman itu menuntut beberapa pelepasan, antaranya perintah certiorari untuk membatalkan keputusan Peguam Negara dalam memohon DNAA dalam kes Zahid, dan pengisytiharan bahawa keputusan Peguam Negara adalah batal dan tidak sah dan/atau dibuat melebihi bidang kuasa dan/atau kuasa di bawah Perkara 145(3) FC dan seksyen 254(1) Kanun Prosedur Jenayah.

Cheah berkata tindakan undang-undang itu juga menuntut perintah mandamus untuk mengarahkan Peguam Negara untuk memberikan Badan Peguam Malaysia semua maklumat, dokumentasi, sebab, asas dan butiran yang boleh dipercayai dalam membuat keputusan untuk mendapatkan DNAA, termasuk (tetapi tidak terhad kepada) surat representasi yang dikeluarkan oleh pasukan guaman Zahid.

Dia menjelaskan bahawa salinan permohonan semakan kehakiman dan afidavit sokongan telah diserahkan kepada AG awal hari ini.

“Majlis Peguam Malaysia menekankan kepentingan proses semakan kehakiman — yang direka khusus untuk mencabar keputusan, tindakan atau peninggalan badan awam sekiranya semakan dan imbang terhadap Eksekutif dan Perundangan diperlukan, dan/atau di mana struktur asas perlembagaan kita dipersoalkan untuk tafsiran yang betul - demi kepentingan demokrasi kami," kata Cheah.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-