Sunday, February 18, 2024

UMNO boleh dapat sokongan Cina jika terus bersama PH – Ahmad Maslan

utusantv.com
Oleh UtusanTV
-February 18, 2024
Datuk Seri Ahmad Maslan GAMBAR: Abd Razak Aid

UMNO boleh mendapatkan sokongan daripada masyarakat Cina sekiranya terus menjalinkan kerjasama dengan Pakatan Harapan (PH).

Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT), Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, trend semasa menyaksikan sokongan kaum Cina semakin berubah tahun demi tahun bermula pada Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU-12).

“Jika kita lihat PRU 2008, masyarakat Cina sudah mula beralih sokongan kepada DAP, diikuti PRU 2013 di mana sokongan mereka kepada DAP terus bertambah.

“Pada PRU 2018 pula, hanya lima peratus masyarakat Cina tidak sokong DAP, lima peratus pula menyokong parti selain DAP. PRU lalu, coraknya masih sama, majoriti masyarakat Cina tetap sokong DAP.

“Oleh itu, saya tak nampak pada PRU ke-16 nanti, masyarakat Cina akan beralih sokongan selain kepada DAP. Disebabkan itu, kalau kita (UMNO) ingin dapatkan sokongan masyarakat Cina, tentulah sokongan kepada PH yang diketuai Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim boleh diteruskan,” katanya seperti dilapor Berita Harian.

Dalam perkembangan lain, Ahmad menjelaskan, tiada usaha ke arah menghidupkan semula kerjasama UMNO dan Pas melalui Muafakat Nasional (MN) seperti disarankan Mursyidul Am Pas, Datuk Hashim Jasin.

“Yang berlaku sudah berlaku. Seperti saya sebut sebelum ini, jika kita terus bersama Perikatan Nasional (PN) dan Pas, maka UMNO sudah tidak ada peluang lagi untuk kembali menang kerusi di empat negeri, Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu kerana siapa yang menang akan terus kekalkan kerusi itu.

“Ada kerusi UMNO yang Pas sudah menang (di empat negeri itu). Kerjasama bukan tak pernah wujud kerana pada pilihan raya negeri Melaka, Sabah dan Johor pun kita pernah tawarkan kepada Pas (kerjasama), namun semua ditolak Pas.

“Bayangkan jika mereka terima kerjasama itu sebelum ini, tapi mereka yang menolaknya,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-