Thursday, April 4, 2024

Umno dalam situasi sukar berkait isu stoking kalimah Allah, kata Zaid

freemalaysiatoday.com
Predeep Nambiar
-04 Apr 2024, 10:40 AM

Bekas menteri undang-undang berkata Umno ‘terlalu angkuh’ untuk mengakui kesilapan tetapi akan berdepan tindak balas pada masa depan.
Bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim berkata tindakan boikot terhadap KK Mart harus dihentikan kerana ‘tiada apa-apa yang strategik untuk memanjangkannya”. (Gambar Facebook)

PETALING JAYA: Umno terperangkap dalam situasi sukar berhubung isu stoking tertera kalimah Allah melibatkan Ketua Pemudanya Dr Akmal Saleh kerana parti itu terlalu angkuh untuk mengakui sebarang kesilapan biarpun mungkin berdepan reaksi negatif, kata bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim.

Zaid berkata, sikap presiden parti Zahid Hamidi yang berdiam diri, sama seperti menyokong tindakan berterusan Akmal untuk memboikot rangkaian kedai serbaneka KK Mart walaupun Agong menggesa kontroversi itu ditamatkan.

“Apa yang saya buat dengan penentangan Akmal? Jawapannya sama dengan mengapa Bung Moktar (Radin) terpaksa bercakap bagi pihak presiden Umno tentang boikot. Dan presiden berdiam diri – adakah beliau juga menghantar mesej bantahan, macam Akmal?

“Umno mungkin berbelah bahagi dalam isu ini. Terlalu angkuh untuk menerima kesilapan di pihaknya, namun berdepan tindak balas yang besar untuk bergerak ke hadapan,” katanya kepada FMT.

Zaid juga berkata, boikot KK Mart harus dihentikan kerana “tiada apa-apa yang strategik untuk memanjangkannya”.

Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim semalam menitahkan jangan ada pihak mengambil kesempatan ke atas isu itu termasuk menghasut rakyat.

“Saya tidak mahu perkara ini berlarutan,” titah baginda.

Bagaimanapun, Akmal menjawab dengan bertanyakan sama ada baginda telah menangani pemboikotan secara khusus, yang dimulakan oleh ketua Pemuda Umno itu sejak kontroversi berlaku.

Majlis Kerja Tertinggi Umno secara terbuka menyokong kenyataan Akmal berhubung perkara itu, walaupun Zahid berkata ia tidak perlu dipanjangkan.

Bagaimanapun, Bung, seorang ahli MKT baru-baru ini berkata Akmal diberitahu untuk menghentikan isu itu.

Kontroversi bermula pada 13 Mac apabila gambar stoking tertera kalimah Allah di cawangan KK Mart di Bandar Sunway tersebar di media sosial.

Syarikat itu mengeluarkan permohonan maaf, tetapi Akmal terus berkempen untuk memboikot rangkaian kedai serbaneka terbabit di seluruh negara.

Tindakannya itu mendapat kritikan banyak pihak, dengan bekas ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin menggesa Akmal berhenti menghentam KK Mart.

Pengasas dan Pengarah KK Mart Chai Kee Kan dan Loh Siew Mui yang dihadap ke mahkamah, mengaku tidak bersalah atas tuduhan sengaja melukakan perasaan agama orang lain kerana menjual stoking itu.

Sementara itu, tiga cawangan KK Mart termasuk di Kuching, Sarawak, diserang bom petrol sejak minggu lalu, insiden yang dikecam Akmal.

FMT menghubungi Zahid untuk mendapatkan ulasan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-