Tuesday, August 27, 2024

Muhyiddin dituduh menghasut

freemalaysiatoday.com
FMT Reporters-27 Aug 2024

Bekas perdana menteri mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Nik Tarmizie Nik Shukri di Mahkamah Sesyen Gua Musang.
Muhyiddin Yassin didakwa mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948, yang memperuntukkan denda sehingga RM5,000 atau penjara hingga tiga tahun atau kedua-duanya. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Gua Musang atas tuduhan mengeluarkan perkataan hasutan dalam ceramah ketika kempen PRK Nenggiri.

Muhyiddin, yang juga pengerusi Perikatan Nasional membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Nik Tarmizie Nik Shukri.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948, yang memperuntukkan denda sehingga RM5,000 atau penjara hingga tiga tahun, atau kedua-duanya, jika disabitkan kesalahan.

Pertuduhan itu berkaitan ucapan Muhyiddin yang dibuat semasa berkempen di Felda Perasu, Gua Musang, Kelantan, pada 14 Ogos.

Kenyataan presiden Bersatu itu menyebabkan 29 laporan polis dibuat terhadapnya dan turut ditegur Istana Pahang.

Kenyataannya yang didakwa berbaur hasutan diperincikan dalam lampiran kertas pertuduhan.

Menurut transkrip itu, Muhyiddin mempersoalkan mengapa beliau tidak dijemput oleh Yang di-Pertuan Agong ketika itu, Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah, untuk mengangkat sumpah sebagai perdana menteri selepas PRU15, walaupun mendapat sokongan 115 Ahli Parlimen.

Siapa Yang di-Pertuan Agong dulu? Faham dah la eh, tulis transkrip itu.

Mahkamah menetapkan ikat jamin RM5,000 dan tarikh sebutan semula kes pada 4 Nov.

Pasukan pendakwaan terdiri enam anggota diketuai Timbalan Pendakwa Raya Umar Sarifuddin Jaafar manakala Muhyiddin diwakili peguam Amer Hamzah Arshad, Chetan Jethwani, Takiyuddin Hassan, Nasir Abdullah dan Mariana Mat Kudin.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-