Monday, September 9, 2024

DAP masih mahu tegak benang basah isu sijil halal

harakahdaily.net
September 9, 2024
Dr Zulkeflee Yaacob

KOTA BHARU: Pemimpin DAP masih lagi dianggap mahu menegak benang basah biar pun ahli parlimen Seputeh Teresa Kok disiasat polis kerana kenyataannya menyentuh isu berkaitan raja, agama dan kaum (3R).

Pensyarah Psikososio Dr Zulkeflee Yaacob berkata, semua perkara dan hal berkaitan umat Islam dilihat buruk dan alahan oleh pimpinan DAP.

Sedangkan katanya ia termaktub dalam perlembagaan fasal 3 dan 11 tentang Islam sebagai agama Persekutuan.

“Inilah minda penjajah masih menebal dalam kasus entiti mereka apatah sejak memiliki tampuk dalam kerajaan Madani dengan dibantu Umno.

“Pelaksanaan sijil halal untuk meningkatkan kualiti produk terutama makanan, malah mengesahkan sesuatu produk itu baik dan bersih,” katanya di sini.

Sebelum ini Teresa dilapor berkata, cadangan pelaksanaan pensijilan halal ke atas restoran makanan seharusnya bersifat sukarela bagi membolehkan pengusaha membuat keputusan berdasar permintaan pasaran, bukan secara pakasa.

Menurutnya cadangan mewajibkan restoran memiliki sijil halal hanya akan menambah kesukaran operasi perniagaan dan beban kepada peniaga kecil.

Kenyataan itu menimbulkan kemarahan pelbagai pihak sehingga Pemuda PAS di beberapa tempat termasuk Kelantan membuat laporan polis terhadap pemimpin DAP terbabit.

Sebelum itu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada kenyataan mempertimbang cadangan untuk mewajibkan pensijilan halal bagi restoran dan syarikat makanan.

Bagaimanapun Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke dilapor berkata, isu sijil halal tidak harus dipolemik kerana menganggap kenyataan Teresa cuma menyuarakan kebimbangan dalam kalangan pengusaha restoran bukan Islam kemugkinan mereka juga diwajibkan mendapat sijil halal.

Dr Zulkeflee juga berkata, proses penarafan sesuatu sijil bagi menjaga kualiti sesuatu produk bersesuian dengan kehendak dan piawaian yang ditetapkan seperti ISO, MyGAP dan GMP.

“Kos bagi mendapat sijil halal bukan menjadi keutamaan bagi peniaga Muslim kerana dengan adanya sijil halal membolehkan perniagaan mereka lebih berkembang,” ujarnya. 

HARAKAHDAILY 9/9/2024

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-