Wednesday, September 25, 2024

Kenapa 3R dan MOU

bebasnews.my
Media Gallery

Author:Editor
25/09/2024
Tun Dr Mahathir Mohamad

Oleh Dr Mahathir Mohamad

1. Tujuan sebenarnya 3R dan MOU ialah supaya mulut rakyat dan wakil mereka ditutup sehingga tidak boleh kritik Kerajaan.

2. Kerajaan PMX bukan dipilih oleh rakyat. Pakatan UMNO dengan PH berasas kepentingan diri. Sebelum Pilihanraya UMNO dakwa tidak akan terima Anwar dan DAP.

3. PKR, DAP dan Amanah pula tidak akan terima UMNO.

4. Tetapi kerana pemimpin UMNO mungkin dipenjara dan pemimpin PH tidak mungkin jadi PM, maka parti-parti yang ditolak oleh rakyat ini bergabung untuk jadi Kerajaan.

5. Jumlah gabungan ialah 112, lebih 1 dari separuh. Maka gabungan ini dapatlah diri Kerajaan.

6. Apabila gabungan ini diri Kerajaan maka parti-parti Sarawak dan Sabah pun menyertai gabungan. Jumlah Pakatan Harapan, UMNO dan Sarawak/Sabah ialah 144; menjadikan Kerajaan memiliki lebih dari 2/3 wakil rakyat. Memang kuat sekarang.

7. Parti yang terkuat dalam gabungan ini ialah DAP dengan 40 kerusi. Bagi PMX tuntutan DAP perlu dilayan jika ia ingin kekal sebagai PM. Sebaliknya UMNO dengan wakil rakyat Melayunya agak tidak senang bekerjasama dengan DAP. Jika UMNO tidak sokong gabungan, Sarawak juga tidak akan sokong.

8. Jika UMNO dan Sarawak tidak sokong Kerajaan akan jatuh. Oleh itu mulut orang Melayu perlu ditutup. Dengan itu diperkenal 3R dan kemudian MOU.

9. Tetapi gabungan ini tidak stabil.

10. Wakil rakyat pembangkang jangan tandatangan MOU.


DR MAHATHIR BIN MOHAMAD
25 September 2024

(Dipetik dari https://www.facebook.com/share/p/3rqtrm5aF9TvoE4f/)

BebasNews

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-