Tuesday, July 7, 2015

Peneroka dapat durian runtuh.........

Peneroka dapat bonus raya RM900 – Najib
Setiap peneroka akan menerima dividen sebanyak RM600 dan RM300 bantuan Hari Raya.

JELEBU, 7 Julai:

Sejumlah RM88.8 juta dividen Felda Global Ventures (FGV) Sdn Bhd dan bantuan Hari Raya akan diberikan kepada peneroka FELDA di seluruh negara, umum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Bantuan wang itu akan diagihkan kepada 98,688 peneroka di mana RM59.2 juta merupakan dividen FGV dan selebihnya RM29.6 juta adalah bantuan Hari Raya.

“Namun mereka yang tidak bersama kita, tidak akan menerima bantuan berkenaan,” kata Najib dalam ucapannya ketika menghadiri majlis berbuka puasa dengan peneroka di Felda Pasoh 4, hari ini.

Katanya, mereka yang tidak mendapat bantuan berkenaan adalah mereka yang tidak menyertai skim atau menghantar hasil kebun mereka kepada koperasi.

Tambahnya pembayaran akan dibuat pada 13 Julai ini di mana mereka akan menerima interim dividen sebanyak enam sen dan tambahan 4 sen lagi.

“Anda jangan bimbang kerana FELDA akan memastikan keadaan akan bertambah baik sekiranya saham terus meningkat dan koperasi mempunyai kapasiti yang cukup.”

Najib berkata satu sebab mengapa harga saham untuk syarikat berkaitan kerajaan jatuh adalah kurangnya tanah untuk penanaman pokok kelapa sawit.

“Bagaimanapun, FELDA telah membeli tanah seluas 420,000 hekar di Papua, Indonesia untuk menangani masalah ini,” katanya dan menambah perbincangan sedang dilakukan untuk memorandum persefahaman berkenaan pembelian itu.

Koperasi juga akan bekerjasama dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Permodalan Nasional Berhad untuk pembelian tanah di sana.

Menolak dakwaan pengkritik yang mengatakan FELDA muflis, Najib berkata FELDA tidak akam mampu memberi dividen sekiranya ia benar.

“Setiap peneroka akan menerima dividen sebanyak RM600 dan RM300 bantuan Hari Raya.”

Turut hadir, Menteri Besar Negeri Sembilan Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan dan pengerusi FELDA, Tan Sri Mohd Isa Samad.

Read more: http://bm.therakyatpost.com/berita/2015/07/07/peneroka-dapat-bonus-raya-rm900-najib/#ixzz3fDd35YKo

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-