Wednesday, December 12, 2018

PAS gesa tubuh RCI, tidak wajar ‘menteri mentah’ ulas TH di media

Oleh Abdul Rahim Sabri
Diterbitkan pada 12 December 2018

PAS menggesa urusan kewangan Tabung Haji disiasat oleh Majlis Raja-Raja atau Parlimen sebelum syornya dilaksanakan oleh kerajaan. — Foto oleh Hari Anggara

KUALA LUMPUR, 12 DisPAS mendesak suruhanjaya siasatan diraja (RCI) ditubuhkan bagi menyelesaikan pertikaian pengurusan kewangan dan dakwaan salah urus Tabung Haji (TH).

Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata syor siasatan RCI itu, atau Parlimen, perlu mempertimbang syor juruaudit bebas sebelum ia dilaksanakan oleh kerajaan.

“Namun PAS berpandangan adalah tidak wajar sekiranya pertuduhan ini dibicarakan melalui media oleh seorang menteri yang masih mentah,” katanya dalam kenyataan.

“Sehingga boleh menimbulkan persepsi dan percanggahan maklumat yang mengelirukan.”

Kelmarin Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mujahid Rawa memaklumkan TH menanggung defisit RM4.1 bilion dan ia melanggar akta apabila memberi dividen.

Namun bekas pengerusi TH Datuk Seri Azeez Abdul Rahim menafikannya dan dengan tegas menyatakan pengurusan TH tidak melanggar Akta Tabung Haji.

Justeru, Abdul Hadi menasihatkan kerajaan Pakatan Harapan agar tidak mempolitikkan isu TH sehingga boleh merosakkan imejnya dan tidak berat sebelah dalam siasatan.

PAS yakin integriti dan profesionalisme lembaga pengarah, pengurusan tertinggi, pegawai dan kakitangan TH dalam melaksanakan tugas, tambahnya.

“Janganlah kerana nila setitik, rosak susu sebelanga,” kata wakil rakyat Marang lagi.

Azeez menggunakan hujah audit TH bawah pentadbirannya menggunakan khidmat Ernst & Young, sementara Mujahid berhujah menggunakan audit firma Price Waterhouse Coopers (PWC).

Namun Ernst & Young menjelaskan ia tidak mengaudit maklumat kewangan TH, sebaliknya menafsir kunci kira-kira pro forma bagi menggambarkan kesan pelaporan pelaburan TH.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-