Thursday, September 27, 2018

Zahid: Saya tak jumpa Anwar, tapi Mahathir 2 kali


Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mendedahkan beliau mengadakan pertemuan kedua dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini.

Perkara itu dimaklumkan dalam wawancara dengan beberapa akhbar yang disiarkan hari ini.

Zahid berkata pertemuan pertama berlangsung pada 7 Jun, sebulan selepas BN hilang kerajaan. Mesyuarat kedua pula melibatkan Zahid dan beberapa lagi pemimpin Umno.

Zahid telah mendapat restu anggota parlimen BN untuk mengintai peluang kerjasama dengan mana-mana parti supaya mereka dapat kembali ke dalam kerajaan.

Beliau berkata mesyuarat dengan Mahathir itu diusahakan kerana akar umbi Umno mahu beliau bertindak.

“Umno bebas bercakap dengan pihak lain, termasuk pihak yang tidak pernah bersama BN, yang pernah bersama BN atau yang tidak lagi bersama BN.

“Setakat ini, tiada keputusan sama ada kita akan bekerjasama dalam tempoh terdekat atau di masa depan.

“Kita harus buat pertimbangan politik kerana kita tidak mahu jadi pembangkang.

“Kesemua peluang politik mesti dinilai. Politik ini dinamik. Pintunya sentiasa terbuka. Dalam politik, tiada apa yang mustahil,” katanya.

Zahid bagaimanapun berkata beliau tidak pernah bertemu Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang disebut-sebut sebagai pengganti Mahathir, selepas pilihan raya 9 Mei.

“Anwar takut dengan saya kerana saya kini di pihak pembangkang,” katanya.

Zahid pernah menjadi orang kuat Anwar pada tahun-tahun 90-an dan menentang pemecatan Anwar sebagai timbalan perdana menteri oleh Mahathir pada 1998.

Beliau kemudian ditahan bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Selepas dibebaskan beliau kembali ke pangkuan Umno yang dipimpin Mahathir.

[Baca berita asal]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-