Saturday, January 21, 2023

'Tanding jawatan selain presiden, timbalan jika benar mahu pulihkan parti'

malaysiakini
Haspaizi Zain
Diterbitkan: Jan 21, 2023 8:00 AM
Pemimpin veteran Umno Khir Toyo berkata sekiranya pemimpin parti ingin membantu memulihkan Umno, mereka boleh bertanding jawatan lain selain jawatan presiden dan timbalan presiden.

Bekas menteri besar Selangor itu mempersoalkan sama ada pihak yang ingin mencabar kepimpinan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mempunyai agenda peribadi dalam mencabar dua jawatan tertinggi parti berkenaan.

"Untuk memulihkan parti sewajarnya jawatan presiden dan timbalan presiden tidak dicabar. Jika tidak ia akan merencatkan proses pemulihan dan melebarkan perpecahan.

"Mereka yang ingin membantu memulihkan parti sewajarnya bertanding jawatan tertinggi lain dan melontarkan idea dalam Majlis Kerja Tertinggi (MKT), apatah lagi Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi seorang yang suka mendengar pandangan ahli MKT.

"Bukan Zahid yang berkuasa dalam Umno, sebaliknya MKT. Apakah matlamat sebenar mereka yang ingin bertanding untuk jawatan dua tertinggi, apakah agenda peribadi untuk menjadi timbalan perdana menteri mahupun menteri?" katanya kepada Malaysiakini.

Mengulas lanjut, Khir berkata sekarang bukan masanya untuk pemimpin dan ahli parti itu bertelagah sesama sendiri sebaliknya perlu bergandingan bahu untuk memulihkan Umno.

Pada 14 Jan lalu, majoriti perwakilan yang hadir pada Perhimpunan Agung Umno 2022 (PAU) menyokong usul supaya jawatan presiden dan timbalan presiden Umno tidak dipertandingkan pada pemilihan parti tahun ini.

Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan berkata keputusan itu dicapai menerusi undian yang dijalankan di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia (WTC) Kuala Lumpur.

Usul tambahan agar dua jawatan tertinggi berkenaan tidak dipertandingkan dibawa oleh perwakilan dari Negeri Sembilan. Pada sesi undian itu difahamkan empat ahli MKT tidak bersetuju dengan usul berkenaan.

Pemimpin Umno Khairy Jamaluddin antara yang mahu agar dua jawatan tertinggi berkenaan dipertandingkan dan berulang kali memberi gambaran kesediaannya untuk bertanding.

Tak ada sebab untuk kecewa

Sementara itu, Setiausaha Veteran Umno Mustapha Yaakub berkata mereka yang sebelum ini berhasrat bertanding dua jawatan tertinggi berkenaan masih boleh mencuba nasib merebut jawatan yang lain.
"Jadi tidak ada sebab mereka yang berhasrat untuk bertanding dua jawatan utama itu berasa kecewa kerana mereka masih ada ruang untuk menawar diri bagi merebut tiga jawatan penting naib presiden yang tersenarai dalam 'top five'.

"Malah, kehadiran mereka dalam barisan 'top five' (sekiranya menang) mampu memperkuatkan barisan MKT dalam usaha pemulihan semula Umno selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15)," katanya kepada Malaysiakini.

Tambah Mustapha, perbuatan sindir-menyindir perlu dihentikan serta tiada keperluan lagi untuk mencabar dua jawatan berkenaan yang diluluskan supaya tidak dipertandingkan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-