Saturday, June 29, 2024

Kerjasama parti ‘resipi’ tawan Putrajaya, PAS beritahu Dr M

freemalaysiatoday.com
Mohamad Fadli
-29 Jun 2024, 08:00 PM

PAS berkata tiada parti boleh bentuk kerajaan persekutuan bersendirian tidak kira dalam gabungan PN, BN atau PH.
Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man memberitahu Dr Mahathir Mohamad setiap parti memerlukan kerjasama parti lain untuk bentuk kerajaan persekutuan.

PETALING JAYA: PAS yakin dasarnya yang akan bekerjasama dalam pelbagai bentuk dari sudut politik antara ‘resipi’ utama menawan Putrajaya pada PRU16.

Timbalan Presiden, Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata setiap parti memerlukan kerjasama parti lain termasuk dengan pihak di Sabah dan Sarawak.

“Sebab itu daripada 15 kali PRU, PAS bertanding dalam pelbagai bentuk kerjasama politik pada 13 kali PRU. PAS meyakini kerjasama politik serta persefahaman antara resipi utama dalam pembentukan kerajaan menghadapi PRU16,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata, tiada parti boleh membentuk kerajaan persekutuan bersendirian tidak kira dalam gabungan Perikatan Nasional (PN), Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Harapan (PH).

Terdahulu, dalam temu bual dengan FMT bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata PAS tidak akan dapat membentuk kerajaan persekutuan sendiri memandangkan popularitinya yang terhad.

Mahathir yang juga penasihat tidak rasmi kepada empat kerajaan negeri pimpinan PAS dikenali SG4 berkata, parti itu hanya mampu meraih undi di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis.

“Mereka mesti bekerjasama dengan orang lain. Jika PAS mahu menjadi kerajaan, ia perlu mencari kira-kira 80 kerusi lagi untuk membentuk 112 (untuk majoriti mudah di Dewan Rakyat)…80 kerusi ini akan datang dari pantai barat (Semenanjung) dan orang pantai barat bukan penyokong PAS.

“Jadi PAS dengan sendirinya tidak boleh memerintah negara. Ia perlu bekerjasama dengan bukan Melayu dan Melayu yang bukan ahli (atau penyokong) PAS,” katanya.

Sementara itu, Tuan Ibrahim berkata tidak timbul dasar PAS tidak diterima bukan Melayu serta pengundi Sabah dan Sarawak.

Dakwanya, PH juga tidak mendapat sokongan di Kelantan dan Terengganu.

“Apa yang penting kerjasama politik pelbagai kumpulan adalah strategi utama setiap kali menghadapi PRU,” katanya.

Senada dengan Tuan Ibrahim, Naib Presiden PAS Mohd Amar Abdullah berkata semua kerajaan yang memerintah negara adalah gabungan parti.

“Umno dahulu berkongsi dalam Perikatan. Kemudian bentuk BN. (Jadi) Kena tanya Mahathir apa maksud beliau,” katanya.

Rephrase with Ginger (Ctrl+Alt+E)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-