Wednesday, August 28, 2024

Ismail Sabri harap Azalina rayu pembebasan Najib

bharian.com.my
Oleh Zanariah Abd Mutalib 
zanariah_mutalib@bh.com.my
- Ogos 28, 2024
Ismail Sabri dalam program Podcast Keluar Sekejap (KS) yang dihoskan Khairy Jamaluddin dan Shahril Hamdan yang disiarkan, hari ini.

KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob meminta kepemimpinan UMNO, terutama Datuk Seri Azalina Othmah Said yang kini Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) mengambil tindakan untuk mendapatkan pengampunan penuh terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak daripada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim.

Selain itu, Ismail Sabri yang juga bekas Naib Presiden UMNO, berkata permohonan untuk tahanan rumah terhadap Najib juga, seperti yang dikatakan terdapat dalam Titah Adendum sebelum ini, boleh dibawa semula ke mesyuarat Lembaga Pengampunan dan lebih mudah dilaksanakan ketika ini kerana tidak membabitkan proses mahkamah.

"Saya harap adalah kalangan daripada kita menghadap Yang di-Pertuan Agong minta supaya adendum itu dibawa semula ke dalam mesyuarat (Lembaga Pengampunan) supaya Najib boleh menjalani tahanan di rumah atau meminta pengampunan terus.

"Saya harap boleh buat sesuatu. Saya juga harap kepemimpinan, terutama Datuk Seri Azalina yang satu ketika dahulu begitu garang, menghadap merayu kepada Agong," katanya.

Beliau berkata demikian dalam program Podcast Keluar Sekejap (KS) yang dihoskan Khairy Jamaluddin dan Shahril Hamdan yang disiarkan, hari ini.

Selain itu, Ismail Sabri mendedahkan, Najib tidak pernah meminta bantuan daripadanya supaya beliau dibebaskan daripada tuduhan menyeleweng RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd, sebaliknya hanya meminta perbicaraan terhadapnya dijalankan dengan adil.

Menjawab kritikan segelintir ahli UMNO yang mendakwa beliau tidak berbuat apa-apa untuk membantu Najib ketika menjadi Perdana Menteri, Ismail Sabri menegaskan beliau tidak mencampuri urusan mahkamah dan prinsip pengasingan kuasa di negara ini.

Ismail Sabri berkata, Najib dituduh ketika di bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad dan keputusan yang mendapati Najib bersalah diputuskan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Julai 2020, yang dibuat

berdasarkan fakta kes dan keterangan saksi, yang mana Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri ketika itu.

Beliau berkata, kes itu kemudian dibawa ke peringkat Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan pada 2022, yang membabitkan aspek teknikal, seperti berlaku kesilapan dalam perundangan, ketika beliau menjadi Perdana Menteri.

"Macam mana nak "expect" (jangka) saya panggil Ketua Hakim Negara dan sebagainya, beritahu "clearkan" (bebaskan). Ramai orang luar tidak tahu, Najib tidak pernah jumpa saya minta beliau dibebaskan, cuma beliau minta perbicaraan yang adil, itu saja.

"Masa itu, kita perlu lihat bukan hanya dalam negara saja. Jika mahkamah kita dianggap orang luar, boleh disusun (keputusannya), tiada siapa akan datang melabur kerana jika mereka ditipu, mahkamah tidak boleh pakai.

"Orang kata saya masukkan Najib dalam penjara... tidak betul, sebab keputusan awal di Mahkamah Tinggi dan itu yang menentukan sebab fakta kesan dan kenyataan saksi sudah dibaca," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-