Wednesday, August 28, 2024

'Anwar hipokrit guna Akta Hasutan'

malaysiakini.com
Diterbitkan: Aug 28, 2024 9:39 PM
Biro perundangan dan perlembagaan Bersatu menyifatkan Perdana Menteri Anwar Ibrahim sebagai pengecut, hipokrit, dan bertindak diktator kerana membenarkan penggunaan Akta Hasutan terhadap seteru politik.

Timbalan pengerusi biro itu, Sasha Lyna Abdul Latif, berhujah bahawa Anwar dan rakan-rakan reformisnya tidak komited untuk memansuhkan undang-undang lapuk ini.

“Sebelum PRU15, kita telah diberi jaminan dan dijanjikan, berkali-kali, oleh PKR dan DAP bahawa Akta Hasutan adalah undang-undang kejam dan kuno yang perlu dimansuhkan.

“Tetapi sehingga hari ini, hampir dua tahun memerintah, kerajaan Pakatan Harapan (PH) pula menggunakan undang-undang itu untuk menyekat kebebasan bersuara, terutama terhadap mereka yang mengkritik atau menimbulkan ancaman politik kepada kerajaan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini .

Kenyataan Sasha itu susulan pertuduhan terhadap Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin di bawah Akta Hasutan atas ucapannya di Kelantan.

Dalam ucapannya, Muhyiddin menyatakan rasa kecewa dan mendakwa Yang di-Pertuan Agong sebelum ini tidak menjemputnya membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum lalu walaupun mendapat sokongan 115 ahli parlimen.

Mempertahankan ucapan Muhyiddin sebagai fakta dan sejarah, Sasha menuduh ahli politik kerajaan mendalangi kempen agar Muhyiddin didakwa.

Dia juga membanding kes Muhyiddin dengan kes serupa yang melibatkan Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor, yang turut didakwa mengikut Akta Hasutan tahun lepas.

Sasha turut mengingatkan Anwar bahawa pemimpin DAP, mendiang Karpal Singh pernah menghadapi pertuduhan di bawah akta yang sama.

“Kami mengecam tindakan hipokrit perdana menteri ini dan mengingatkannya ketika semua pemimpin PKR dan DAP berhimpun di belakang mendiang Karpal Singh apabila dia didakwa di bawah akta yang sama kerana kenyataannya yang dibuat terhadap Sultan Perak semasa krisis Perak.

“Malah terdapat tuntutan keras dan kuat daripada pembangkang ketika itu untuk memansuhkan Akta Hasutan," tambahnya.

[Baca berita penuh]
View Synonyms and Definitions

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-