Wednesday, February 1, 2023

Saya pula dipecat oleh ‘UMNO Zahid Sdn Bhd’, kata Tun Faisal

agendaily,com
01/01/2023
Bekas Timbalan Ketua UMNO Bahagian Putrajaya Datuk Tun Faisal Ismail Aziz, dipecat daripada parti itu hari ini (31 Januari 2023).

Bekas Timbalan Ketua UMNO Bahagian Putrajaya Datuk Tun Faisal Ismail Aziz menjelaskan beliau tidak menentang UMNO sebaliknya terhadap pemimpin parti, khususnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menjadi punca perpecahan di dalam parti keramat Melayu itu.

Sehubungan itu, beliau yang menerima surat pemecatannya yang ditandatangani Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan hari ini, menegaskan tidak akan merayu lagi, lebih-lebih lagi apabila terbukti Majlis Tertinggi (MT) dan Zahid, tidak terbuka menerima kritikan.

Menurutnya ketika beliau bercakap perkara benar sebelum ini berhubung pengkhianatan Zahid terhadap dasar parti, beliau tetap dihukum kononnya kerana memfitnah.

“Jika dulu, selepas digantung selama enam tahun, saya bertindak membuat rayuan. Bukan atas sebab saya bersalah, tapi atas sebab proses menjatuhkan hukuman yang meragukan dan bermasalah di mana tribunal Lembaga Disiplin gagal membuktikan saya bersalah kerana saya tidak memfitnah Zahid.

“(Sebaliknya) surat sokongan (daripada Zahid) kepada (Datuk Seri) Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri (PM) adalah benar. Selain itu, proses membuat aduan oleh Ketua UMNO Bahagian Putrajaya (Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor) yang dibuat secara ‘mala fide’ dan disebabkan dia mempunyai kepentingan.

“Cara pengesahan keputusan Lembaga Disiplin yang tidak telus, terdedah kepada manipulasi dan penyalah gunaan kuasa. Ketika itu saya berpandangan mungkin cara MT dan Lembaga Disiplin membuat keputusan masih boleh diperbetulkan.

“Rupanya saya silap kerana cara Lembaga Disiplin, Mesyuarat JK Pengurusan dan MT menjatuhkan hukuman disiplin terhadap ahli memang bermasalah, boleh dimanipulasikan dan nampaknya tidak akan berubah jika tujuannya bukan untuk memberikan keadilan tetapi untuk melindungi kezaliman,” katanya dalam kenyataan hari ini (31 Januari 2023).

Tun Faisal juga berkata sekiranya MT dan Lembaga Disiplin benar-benar berfungsi maka orang pertama yang patut dipecat adalah Zahid kerana dia telah mengkhianati dasar parti dan keputusan Perhimpunan Agung UMNO sejak Oktober 2020 lagi, diikuti dengan 13 lagi pemimpin UMNO yang turut menandatangani akuan bersumpah (SD) menyokong Anwar menjadi PM.

“Penentangan saya adalah terhadap individu dan bukan terhadap UMNO. Bagi saya UMNO dan BN (Barisan Nasional) itu tiada masalah dan jelas prinsip perjuangannya.

“Yang bermasalah itu adalah pemimpinnya, seperti Zahid yang telah menjadi punca perpecahan di dalam UMNO sebaik dia mengkhianati dasar parti dan keputusan PAU 2019 apabila dia menandatangani SD dan surat menyokong Anwar menjadi PM.

“Itu merupakan punca perpecahan di dalam UMNO sejak 2020. Saya tidak dapat menyokong Zahid disebabkan pengkhianatan ini dan penentangan saya terhadap Zahid bermula daripada terbongkarnya pengkhianatan tersebut.

“Saya juga tidak dapat menerima pendekatan Zahid dalam memimpin UMNO dan BN untuk menghadapi PRU-15 dan bagi saya, dia sendiri adalah salah satu punca utama yang mengakibatkan pengundi dan rakyat menolak UMNO dan BN dalam PRU-15,” tambahnya lagi.

Tun Faisal berkata setelah kekalahan teruk UMNO dan BN dalam PRU-15, Zahid membawa pula parti itu mengkhianati pengundi-pengundi UMNO dengan bertindak menyokong Anwar menjadi PM dan bekerjasama dengan parti yang mempunyai ideologi yang bertentangan dengan UMNO.

Malah, katanya tidak cukup dengan itu, tindakan ‘pembersihan UMNO daripada pemimpin-pemimpin yang menolak Zahid dan usaha menghalang pertandingan jawatan Presiden akan mengakibatkan UMNO semakin dijauhi penyokong dan ahli.

“Pandangan saya, selagi Zahid menjadi Presiden, UMNO ini adalah ‘beyond repair’. Sejak dulu hingga hari ini, saya konsisten dengan perjuangan demi Islam dan ummah. Saya terlibat dalam politik bukan untuk menjadi pentaksub kepada individu.

“UMNO mungkin wadah yang paling sesuai dengan perjuangan dan jiwa saya selama ini, namun di bawah Zahid dan mereka yang membodeknya di dalam MT, di bawah kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpin bekas banduan dan penjenayah liwat, bekerjasama pula dengan parti-parti yang di dalamnya terdapat ramai golongan sekular dan liberal, saya rasa perjuangan ini sukar hendak dibawa dan dilaksanakan.

“Saya yakin ramai ahli UMNO dan penyokong UMNO juga mempunyai pandangan yang sama. Bersama pemimpin yang lain, atas kapasiti saya, saya telah berusaha sedaya upaya untuk menyelamatkan UMNO dari dirosakkan dan menggali kuburnya sendiri,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-