Monday, July 3, 2023

Bina benteng kuat hadapi ‘Gelombang PN’, kata Tok Mat

freemalaysiatoday.com
Dineskumar Ragu -
 03 Jul 2023, 6:40pm
Timbalan Pengerusi BN Mohamad Hasan berkata gabungan itu ‘cuma’ perlu bina ‘benteng’ yang kuat.

BAYAN LEPAS: Timbalan Pengerusi Barisan Nasional Mohamad Hasan menepis cakap-cakap tentang impak ‘Gelombang Perikatan Nasional’ pada PRN akan datang.

Beliau berkata sebarang gelombang politik akan surut akhirnya, namun BN perlu perkasakan parti dan menjalankan gerak kerja dengan baik.

“Gelombang macam mana pun kita akan dapat pastikan boleh menahan – menjadi benteng – dan kita boleh menolak gelombang semula ke belakang,” katanya kepada pemberita di satu acara Umno Pulau Pinang.

Beliau ditanya pemberita tentang impak populariti PN pada PRU lalu ke atas peluang Umno pada pilihan raya di enam negeri akan datang.

PN menawan 74 kerusi Parlimen pada PRU15, dalam perkembangan yang disifatkan seterunya sebagai “Gelombang Hijau” – merujuk kepada PAS yang memenangi kerusi terbanyak dalam gabungan itu.

Berhubung pengagihan kerusi antara BN dan Pakatan Harapan di Pulau Pinang, Mohamad berkata majlis presiden masing-masing sedang memuktamadkan perkara itu, dan akan membuat keputusan dalam dua atau tiga hari.

“…itu adalah kata putus apabila majlis presiden telah pun memutuskan, saya berharap supaya semua pihak di peringkat negeri akur dengan keputusan yang dibuat tersebut.

“Dan nanti kalau tidak akur…nanti akan ada perasaan tak puas hati dan akhirnya nanti kita tak dapat mengurus pilihan raya dengan baik. Yang penting kita nak menang,” katanya.

Ketika PRU 2018, PH menang 37 daripada 40 kerusi DUN Pulau Pinang, manakala BN menang dua kerusi, dan satu oleh PAS. DUN Pulau Pinang dibubarkan pada Rabu lalu untuk memberi laluan kepada PRN yang mesti diadakan dalam tempoh 60 hari.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-