Sunday, August 27, 2023

PRK: Undi calon PN untuk selamatkan negara; Islam, Hadi beritahu ahli Umno

freemalaysiatoday.com
Mohd Farhan Darwis
 - 27 Aug 2023

Abdul Hadi Awang meminta penyokong atas pagar Umno “insaf” dan bertanggungjawab selamatkan negara dan Islam.
Abdul Hadi Awang berkata PAS tidak pernah berhasrat menggantikan Umno, sebaliknya hanya berusaha menjayakan penyatuan ummah. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Presiden PAS Abdul Hadi Awang “memujuk” ahli Umno mengundi calon Perikatan Nasional (PN) di PRK DUN Simpang Jeram dengan alasan tindakan itu tanggungjawab mereka untuk menyelamatkan negara dan Islam.

Menurut Hadi, penyokong Umno juga perlu mengundi calon PN Dr Mohd Mazri Yahya atas alasan semak dan imbang walaupun kemenangan itu tidak mampu menukar kerajaan negeri dikuasai Barisan Nasional (BN).

“Orang Umno di Johor kena fikir panjang sebelum mengundi, ada kewajipan nak selamatkan negara, walaupun tidak memerintah, tetapi satu kerusi inilah amar makruf nahi mungkar di DUN demi selamatkan agama dan umat.

“Saya harap sahabat Umno atas pagar insaf, tanggungjawab nak selamatkan negara bersama Islam, walaupun satu kerusi makna sangat besar kerana kerusi ini akan jalankan amar makruf nahi mungkar di DUN,” katanya dalam ceramah di Muar malam tadi.

Pada PRK Simpang Jeram 9 Sept depan, Mazri ditentang Nazri Abdul Rahman dari Pakatan Harapan (PH) dan calon bebas S Jeganathan.

PRK diadakan susulan kekosongan luar jangka kerana kematian penyandangnya Salahuddin Ayub, 23 Julai lalu. Proses sama juga berlangsung di Parlimen Pulai yang turut diwakili bekas menteri perdagangan dalam negeri dan kos sara hidup itu.

Dalam ceramah itu, Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang turut menjelaskan partinya sama sekali tidak pernah berhasrat menggantikan Umno sebaliknya hanya berusaha untuk perpaduan dan penyatuan ummah.

“Bila masa PAS nak bunuh Umno?, itu sahaja dalam kepala dia (pemimpin Umno),” katanya

Sementara itu, AJK PAS Pusat Ahmad Amzad Hashim dalam ceramah sama juga menyentuh soal penyatuan ummah, merujuk kerjasama Umno dan PAS dalam Muafakat Nasional (MN) yang wujud selepas BN tewas PRU14.

Katanya, PAS sentiasa berpegang kepada hasrat tersebut dengan menjaga hubungan baik dengan sesama ahli Umno.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-