Thursday, September 21, 2023

Jangan ‘bakar jambatan’ dengan Muda, Hassan beritahu kerajaan perpaduan

freemalaysiatoday.com
FMT Reporters 
- 21 Sep 2023

Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Karim berkata, kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim perlu tahu membezakan pembangkang yang konstruktif dan destruktif.
Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Karim berkata, perdana menteri, PH dan kerajaan madani semestinya tidak perlu diajar tentang bagaimana menangani pertentangan.

PETALING JAYA: Seorang Ahli Parlimen PKR meminta kerajaan tidak memutuskan hubungan dengan Muda yang diperlukannya bagi mendapatkan sokongan dua pertiga untuk meminda Perlembagaan Persekutuan, termasuk berhubung pengasingan kuasa peguam negara dan pendakwa raya.

Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Karim berkata, kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim perlu tahu membezakan pembangkang yang konstruktif dan destruktif, apabila Syed Saddiq Syed Abdul Rahman tegas menyokong usaha Putrajaya melakukan perubahan berkenaan.

“Muda bukannya parti pembangkang kini bersifat destruktif yang membangkang hanya kerana mahu membangkang. Kerana itu PH khususnya jangan membakar jambatan dengan Muda,” katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata, Syed Saddiq juga tidak mengikut Ahli Parlimen Perikatan Nasional (PN) yang keluar Dewan beramai-ramai ketika ucapan penggulungan perdana menteri mengenai Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) walaupun peruntukannya sebagai Ahli Parlimen Muar ditarik.

“Perdana menteri, PH dan kerajaan madani tentu tidak perlu diajar tentang bagaimana untuk menangani kontradiksi atau pertentangan.

“Kontradiksi antara PH dengan Muda adalah kontradiksi yang bersifat air dicincang tidak akan putus; atau carik-carik bulu ayam, lambat laun bercantum juga.

“Kontradiksi ini adalah kontradiksi non-antagonistik,” katanya.

Pada 10 Sept, Syed Saddiq secara rasmi keluar daripada blok kerajaan untuk “kuasa ketiga” sebagai protes terhadap keputusan melepas tanpa membebaskan (DNAA) Presiden Umno Zahid Hamidi, yang juga timbalan perdana menteri

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-