Sunday, February 25, 2024

‘Tawaran’ PAS hidup semula MN tak ikhlas, kata Zahid

freemalaysiatoday.com
Chia Wan Rou 
25 Feb 2024, 7:05pm

Presiden Umno mengingatkan bahawa PAS yang keluar dan ‘menikam belakang’.
Zahid Hamidi berkata PAS ‘menikam kami dari belakang’ ketika ditanya mengenai tawaran menghidupkan semula Muafakat Nasional.

CYBERJAYA: Zahid Hamidi percaya tawaran kerjasama daripada PAS bagi menghidupkan semula Muafakat Nasional (MN) tidak ikhlas.

Presiden Umno itu mengingatkan bahawa PAS yang “keluar” daripada kerjasama itu.

“Yang keluar MN itu bukan Umno. Mereka yang keluar… mereka yang menikam kami dari belakang.

“Mereka yang membuat kerenah melebihi apa yang kami setujukan. Saya tak fikir mereka ikhlas dalam membuat tawaran itu,” katanya kepada pemberita, selepas majlis perasmian program Penggerakan Wanita Risda (Pewaris).

Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin, pada 16 Feb lalu berkata beliau “yakin” ada perbincangan secara tidak langsung antara pimpinan PAS dengan Umno bagi menghidupkan MN, yang digagaskan ketika keduanya dalam blok pembangkang sebagai usaha penyatuan ummah pasca PRU14 yang dimenangi Pakatan Harapan.

Beliau juga berkata PAS tidak akan menutup ruang kerjasama dengan Umno untuk menghidupkan semula MN biarpun pemimpin Umno Puad Zarkashi menegaskan partinya sudah “tutup buku”.

Sebelum ini, PAS dan Umno saling menuduh mengabaikan piagam MN yang diasaskan mereka hampir lima tahun lalu.

Hubungan dua parti itu tegang apabila PAS menyertai Perikatan Nasional pada 2020 yang diterajui Bersatu, sekali gus mahu parti serpihan Umno itu turut menyertai MN.

Umno membantah keras tindakan PAS itu kerana menganggap Bersatu pengkhianat yang berusaha “membunuhnya”.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-